Setiap manusia bergantung kepada individu lain untuk
meneruskan kehidupan dan berkembang dengan sempurna dalam dunia ini.Hal ini
dikatakan demikian kerana,manusia ialah insan sosial yang tidak dapat hidup secara
bersendirian dan perlu saling bergantungan untuk meneruskan kehidupan.Proses
pembelajaran juga tidak terkecuali, manusia mesti saling bergantung dalam
proses pembelajaran.Sebagai contoh, pembelajaran paling asas dan bersifat
semula jadi bagi setiap manusia adalah melalui proses peniruan.Contoh ini dapat
dibuktikan semasa kita masih bayi.Bayi akan meniru segala percakapan, perbuatan
yang ditunjukkan oleh ibu bapa dan adik-beradiknya.Lantaran itu,komuniti
pembelajaran adalah paling sesuai bagi memastikan keberkesanan pembelajaran
dalam kalangan pelajar.
Konsep komuniti pembelajaran merupakan persekitaran
yang melibatkan hubungan kerjasamaantara manusia yang memungkinkan berlakunya
perubahan tingkah laku.Komuniti pembelajaran diertikan sebagai kumpulan
manusia yang saling berkongsi idea dan pendapat, bertindak secara kolaboratif
dan koperatif, mempunyai maltlamat yang dikongsi bersama serta saling membantu
dalam proses belajar. Dalam proses pembelajaran,perubahan tingkah laku akibat
mendapat kefahaman daripada maklumat baru, latihan,pengalaman, celik akal dan
cuba jaya. Pengalaman belajar dalam bentuk komuniti pembelajaran merupakan satu
pengalaman pembelajaran yang bersifat semula jadi dan bermakna.Tambahan
pula,komuniti pembelajaran dapat memupuk semangat kerjasama ,memudahkan proses
mengingat, meningkatkan daya ingatan dan memberikan rasa berjaya.Pembelajaran
dalam bentuk komuniti pembelajaran adalah sesuai dengan cara semula jadi
manusia belajar dan juga sesuai dengan keadaan sebenar dunia.Setiap sekolah
atau bilik darjah yang dijadikan satu komuniti pembelajaran boleh disamakan
dengan satu keluarga yang rapat ,satu hubungan kejiranan yang sepakat, semangat
kekitaan, saling menghormati, saling membantu dan menyokong.Secara tidak
langsung, komuniti pembelajaran merupakan sekumpulan manusia yang berkongsi
nilai, pendapat ,kepercayaan dan idea serta saling belajar secara aktif daripada individu lain.
Menurut pandangan tokoh McMillan dan Cavis (1986),komuniti pembelajaran
mempunyai empat ciri iaitu keahlian,pengaruh,memenuhi keperluan individu dan
berkongsi peristiwa atau tindakan dan perasaan.Justeru,ahli komuniti
pembelajaran perlu bersikap patuh terhadap kumpulan,bergerak secara bersama dan
membantu rakan dalam kumpulan, memberikan peluang kepada rakan lain untuk
meluahkan pendapat masing-masing serta berfikir secara aktif bukannya reaktif.
Sebenarnya, komuniti pembelajaran membenarkan ahli kumpulannya meluahkan
pandangan dan pendapat masing-masing, berkongsi serta saling bertukar idea yang
bernas, saling menolong dan mengajar.Lantaran itu,ahli komuniti pembelajaran
dalam satu bilik darjah dapat bergerak dalam kumpulan yang mantap.Di samping
itu, belajar dalam komuniti pembelajaran boleh membantu ahli-ahli ke arah
perkembangan mental yang positif kelak.Pelajar-pelajar dapat bersaing dalam
keadaan yang sihat melalui pemupukan amalan komuniti pembelajaran yang
sihat.Sebagai seorang guru,telah memikul tanggungjawab sebagai pemimpin dalam
kelasnya untuk menwujudkan suasana komuniti pembelajaran yang sanggup bersaing
tanpa menindas rakan yang lain.Pengalaman pembelajaran kanak-kanak bukan sahaja
berlaku dalam sekolah malahan juga berlaku dalam persekitran luar sekolah
seperti pusat tuisyen dan rumah.Oleh itu,segenap lapisan masyarakat memainkan
peranan yang penting dan mesti bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam
membentuk keperibadian murid-murid yang mulia.
Secara kesimpulannya,setiap pengalaman pelajar di
dalam kelas,bagaimana perasaan belajar bersama-sama dengan rakan semeja atau
ahli sekumpulan ialah persekitaran yang membentuk alam belajar seseorang.Oleh
,alam belajar ini adalah merangkumi persekitaran yang lebih luas, iaitu
sekolah,keluarga dan ahli komuniti yang akan mempengaruhi cara pembelajaran
seseorang pelajar.Tegasnya,para guru wajarlah membina hubungan yang lebih erat
antara pihak sekolah dan ahli komuniti setempat dan masyaraakt yang lebih luas
supaya dapat meningkatkan keberkesanan pembelajaran.
Isu-Isu Perkongsian Maklumat
Pengurusan ICT di sekolah tidak akan menimbulkan
banyak masalah sekiranya kita mengetahui cara-cara dan langkah keselamatan yang
perlu diambil untuk melindungi maklumat-maklumat yang penting dan bahan-bahan
ICT.Paza zaman globalisasi dan modenisasi kini,penggunaan ICT telah
diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) supaya dapat
dijalankan oleh semua guru dalam semua mata pelajaran untuk meningkatkan
keberkesanan pembelajaran.Pengetahuan yang luas dalam bidang ICT bukan sahaja
dapat menambah sumber maklumat yang hendak dicari ,malahan juga membolehkan kita
berkongsi maklumat-maklumat melalui aplikasi yang terdapat dalam ICT.Secara
amnya, perkongsian maklumat melibatkan proses penemuan dan mendapatkan
maklumat, penapisan dan penyusunan maklumat, dan nilai yang terhasil daripada
perkongsian dan penggunaan maklumat pengetahuan tersebut dalam sesebuah
organisasi.Menurut pandangan tokoh Ganesh (2001),kesemua frasa ini secara
kesekuruhannya dapat mebenarkan sesebuah organisasi tersebut untuk belajar dan
bertindak balas dalam usaha membina, mengekal dan menambahkan kelebihan
persaingan.
Dalam usaha untuk mendapat dan menentukan kesahihan
sesuatu maklumat yang diterima, terdapat pelbagai isu yang perlu dikaji dengan
teliti agar maklumat yang dicari tersebut dapat benar-benar memberi seribu
manfaat kepada kita.Antara isu yang mesti kita kaji adalah kebolehan untuk
mengukur kebenaran sesuatu maklumat yang dicari.Contohnya, kita mendapat
sesuatu maklumat yang disebarkan dalam laman sosial, kita perlulan bertanya
tentang pendapat serta pandangan orang lain untuk memastikan kesahihan sumber
maklumat tersebut sebelum disebarkan kepada orang lain.Perkongsian maklumat
perlu disebarkan kepada orang lain dalam saluran yang betul agar tidak menjadi
khabar angin yang akan menyimpangkan fikiran orang lain. Selain itu,kemudahan
dan teknologi yang disediakan juga menjadi isu yang perlu dikaji.Kita wajarlah
memilih kemudahan teknologi yang betul untuk mendapat dan menentukan kesahihan
maklumat yang diterima.Teknologi yang canggih seperti komputer dan telefon
bimbit terkini sering menjadi kemudahan utama bagi kita untuk mencari pelbagai
jenis maklumat yang berguna dalam pelajaran.Hal ini dikatakan demikian kerana
,teknologi yang canggih mempunyai rangkaian internet yang membolehkan kita
mengakses pelbagai maklumat yang berguna.Tambahan pula,isu kesanggupan
meluangkan masa untuk perkongsian maklumat juga perlu diteliti.Kita perlu
merancang masa dengan betul dan baik untuk berkongsi maklumat dengan
rakan-rakan lain supaya rakan-rakan lain dapat mendapat perkongsian maklumat yang
betul yang dapat meningkatkan ilmu pengetahuan.Kita wajar sanggup meluangkan
masa dengan orang lain untuk berkongsi
maklumat yang diterima.Isu lain yang perlu diteliti dan dikaji ialah
personaliti individu yang menyampaikan maklumat.Sekiranya,pertuturan seseorang
individu yang menyampaikan maklumat dapat mencerminkan keperibadian dan
saksiayh individu tersebut.Seseorang individu seperti dapat menyampaikan mesej perkongsian maklumat
dengan betul sekiranya mempunyai pernonaliti yang menarik seperti menyampaikan
maklumat dengan jelas , menyebut perkataan dengan tepat dan betul dan
menggunakan perkataan serta ayat yang betul.Nada suara yang sesuai dengan
keadaan setempat dan intonasi yang betul membolehkan kita untuk mendapat dan
menentukan kesahihan sesuatu maklumat yang diterima.Lebih-lebih lagi,
pengiktirafan kepada perkongsian maklumat berkenaan juga harus dikaji untuk
mendapat maklumat yang diterima.Maklumat yang hendak dikongsi mesti adanya
pengiktirafan daripada agensi tertentu seperti agensi kerajaan.Hal ini
dikatakan demikian.pihak kerajaan akan mengiktirafkan kesahihan maklumat yang
diterima sebelum dikongsi kepada orang lain supaya tidak menimbuklan sebarang
kekeliruan semasa menerima makluamt.
Secara kesimpulannya,kita perlulah menguasai cara-cara
pengendalian peralatan ICT supaya dapat memperluaskan pengetahuan yang dicari
dan juga berkongsi maklumat melalui aplikasi tertentu.Oleh itu,kita boleh
berbincang tentang sebarang masalah yang hendak dikongsi sebelum menyalurkan
maklumat tersebut.
没有评论:
发表评论