2018年9月20日星期四

Pelajaran sebagai Ahli Komuniti Pembelajaran & Isu-isu Pengkongsian Maklumat - Low Yi Wei


Setiap manusia bergantung kepada individu lain untuk meneruskan kehidupan dan berkembang dengan sempurna dalam dunia ini.Hal ini dikatakan demikian kerana,manusia ialah insan sosial yang tidak dapat hidup secara bersendirian dan perlu saling bergantungan untuk meneruskan kehidupan.Proses pembelajaran juga tidak terkecuali, manusia mesti saling bergantung dalam proses pembelajaran.Sebagai contoh, pembelajaran paling asas dan bersifat semula jadi bagi setiap manusia adalah melalui proses peniruan.Contoh ini dapat dibuktikan semasa kita masih bayi.Bayi akan meniru segala percakapan, perbuatan yang ditunjukkan oleh ibu bapa dan adik-beradiknya.Lantaran itu,komuniti pembelajaran adalah paling sesuai bagi memastikan keberkesanan pembelajaran dalam kalangan pelajar.

Konsep komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang melibatkan hubungan kerjasamaantara manusia yang memungkinkan berlakunya perubahan tingkah laku.Komuniti pembelajaran diertikan sebagai kumpulan manusia yang saling berkongsi idea dan pendapat, bertindak secara kolaboratif dan koperatif, mempunyai maltlamat yang dikongsi bersama serta saling membantu dalam proses belajar. Dalam proses pembelajaran,perubahan tingkah laku akibat mendapat kefahaman daripada maklumat baru, latihan,pengalaman, celik akal dan cuba jaya. Pengalaman belajar dalam bentuk komuniti pembelajaran merupakan satu pengalaman pembelajaran yang bersifat semula jadi dan bermakna.Tambahan pula,komuniti pembelajaran dapat memupuk semangat kerjasama ,memudahkan proses mengingat, meningkatkan daya ingatan dan memberikan rasa berjaya.Pembelajaran dalam bentuk komuniti pembelajaran adalah sesuai dengan cara semula jadi manusia belajar dan juga sesuai dengan keadaan sebenar dunia.Setiap sekolah atau bilik darjah yang dijadikan satu komuniti pembelajaran boleh disamakan dengan satu keluarga yang rapat ,satu hubungan kejiranan yang sepakat, semangat kekitaan, saling menghormati, saling membantu dan menyokong.Secara tidak langsung, komuniti pembelajaran merupakan sekumpulan manusia yang berkongsi nilai, pendapat ,kepercayaan dan idea serta saling  belajar secara aktif daripada individu lain.

Menurut pandangan tokoh McMillan dan Cavis (1986),komuniti pembelajaran mempunyai empat ciri iaitu keahlian,pengaruh,memenuhi keperluan individu dan berkongsi peristiwa atau tindakan dan perasaan.Justeru,ahli komuniti pembelajaran perlu bersikap patuh terhadap kumpulan,bergerak secara bersama dan membantu rakan dalam kumpulan, memberikan peluang kepada rakan lain untuk meluahkan pendapat masing-masing serta berfikir secara aktif bukannya reaktif. Sebenarnya, komuniti pembelajaran membenarkan ahli kumpulannya meluahkan pandangan dan pendapat masing-masing, berkongsi serta saling bertukar idea yang bernas, saling menolong dan mengajar.Lantaran itu,ahli komuniti pembelajaran dalam satu bilik darjah dapat bergerak dalam kumpulan yang mantap.Di samping itu, belajar dalam komuniti pembelajaran boleh membantu ahli-ahli ke arah perkembangan mental yang positif kelak.Pelajar-pelajar dapat bersaing dalam keadaan yang sihat melalui pemupukan amalan komuniti pembelajaran yang sihat.Sebagai seorang guru,telah memikul tanggungjawab sebagai pemimpin dalam kelasnya untuk menwujudkan suasana komuniti pembelajaran yang sanggup bersaing tanpa menindas rakan yang lain.Pengalaman pembelajaran kanak-kanak bukan sahaja berlaku dalam sekolah malahan juga berlaku dalam persekitran luar sekolah seperti pusat tuisyen dan rumah.Oleh itu,segenap lapisan masyarakat memainkan peranan yang penting dan mesti bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam membentuk keperibadian murid-murid yang mulia.

Secara kesimpulannya,setiap pengalaman pelajar di dalam kelas,bagaimana perasaan belajar bersama-sama dengan rakan semeja atau ahli sekumpulan ialah persekitaran yang membentuk alam belajar seseorang.Oleh ,alam belajar ini adalah merangkumi persekitaran yang lebih luas, iaitu sekolah,keluarga dan ahli komuniti yang akan mempengaruhi cara pembelajaran seseorang pelajar.Tegasnya,para guru wajarlah membina hubungan yang lebih erat antara pihak sekolah dan ahli komuniti setempat dan masyaraakt yang lebih luas supaya dapat meningkatkan keberkesanan pembelajaran.


Isu-Isu Perkongsian Maklumat

Pengurusan ICT di sekolah tidak akan menimbulkan banyak masalah sekiranya kita mengetahui cara-cara dan langkah keselamatan yang perlu diambil untuk melindungi maklumat-maklumat yang penting dan bahan-bahan ICT.Paza zaman globalisasi dan modenisasi kini,penggunaan ICT telah diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) supaya dapat dijalankan oleh semua guru dalam semua mata pelajaran untuk meningkatkan keberkesanan pembelajaran.Pengetahuan yang luas dalam bidang ICT bukan sahaja dapat menambah sumber maklumat yang hendak dicari ,malahan juga membolehkan kita berkongsi maklumat-maklumat melalui aplikasi yang terdapat dalam ICT.Secara amnya, perkongsian maklumat melibatkan proses penemuan dan mendapatkan maklumat, penapisan dan penyusunan maklumat, dan nilai yang terhasil daripada perkongsian dan penggunaan maklumat pengetahuan tersebut dalam sesebuah organisasi.Menurut pandangan tokoh Ganesh (2001),kesemua frasa ini secara kesekuruhannya dapat mebenarkan sesebuah organisasi tersebut untuk belajar dan bertindak balas dalam usaha membina, mengekal dan menambahkan kelebihan persaingan.

Dalam usaha untuk mendapat dan menentukan kesahihan sesuatu maklumat yang diterima, terdapat pelbagai isu yang perlu dikaji dengan teliti agar maklumat yang dicari tersebut dapat benar-benar memberi seribu manfaat kepada kita.Antara isu yang mesti kita kaji adalah kebolehan untuk mengukur kebenaran sesuatu maklumat yang dicari.Contohnya, kita mendapat sesuatu maklumat yang disebarkan dalam laman sosial, kita perlulan bertanya tentang pendapat serta pandangan orang lain untuk memastikan kesahihan sumber maklumat tersebut sebelum disebarkan kepada orang lain.Perkongsian maklumat perlu disebarkan kepada orang lain dalam saluran yang betul agar tidak menjadi khabar angin yang akan menyimpangkan fikiran orang lain. Selain itu,kemudahan dan teknologi yang disediakan juga menjadi isu yang perlu dikaji.Kita wajarlah memilih kemudahan teknologi yang betul untuk mendapat dan menentukan kesahihan maklumat yang diterima.Teknologi yang canggih seperti komputer dan telefon bimbit terkini sering menjadi kemudahan utama bagi kita untuk mencari pelbagai jenis maklumat yang berguna dalam pelajaran.Hal ini dikatakan demikian kerana ,teknologi yang canggih mempunyai rangkaian internet yang membolehkan kita mengakses pelbagai maklumat yang berguna.Tambahan pula,isu kesanggupan meluangkan masa untuk perkongsian maklumat juga perlu diteliti.Kita perlu merancang masa dengan betul dan baik untuk berkongsi maklumat dengan rakan-rakan lain supaya rakan-rakan lain dapat mendapat perkongsian maklumat yang betul yang dapat meningkatkan ilmu pengetahuan.Kita wajar sanggup meluangkan masa  dengan orang lain untuk berkongsi maklumat yang diterima.Isu lain yang perlu diteliti dan dikaji ialah personaliti individu yang menyampaikan maklumat.Sekiranya,pertuturan seseorang individu yang menyampaikan maklumat dapat mencerminkan keperibadian dan saksiayh individu tersebut.Seseorang individu seperti  dapat menyampaikan mesej perkongsian maklumat dengan betul sekiranya mempunyai pernonaliti yang menarik seperti menyampaikan maklumat dengan jelas , menyebut perkataan dengan tepat dan betul dan menggunakan perkataan serta ayat yang betul.Nada suara yang sesuai dengan keadaan setempat dan intonasi yang betul membolehkan kita untuk mendapat dan menentukan kesahihan sesuatu maklumat yang diterima.Lebih-lebih lagi, pengiktirafan kepada perkongsian maklumat berkenaan juga harus dikaji untuk mendapat maklumat yang diterima.Maklumat yang hendak dikongsi mesti adanya pengiktirafan daripada agensi tertentu seperti agensi kerajaan.Hal ini dikatakan demikian.pihak kerajaan akan mengiktirafkan kesahihan maklumat yang diterima sebelum dikongsi kepada orang lain supaya tidak menimbuklan sebarang kekeliruan semasa menerima makluamt.


Secara kesimpulannya,kita perlulah menguasai cara-cara pengendalian peralatan ICT supaya dapat memperluaskan pengetahuan yang dicari dan juga berkongsi maklumat melalui aplikasi tertentu.Oleh itu,kita boleh berbincang tentang sebarang masalah yang hendak dikongsi sebelum menyalurkan maklumat tersebut.


没有评论:

发表评论